55-latka zainstalowała na swoim urządzeniu oprogramowanie „AnyDesk”- straciła 200 tys. złotych
55-latka została oszukana przez cyberprzestępców oferujących szybki i pewny zysk. Kobieta zainstalowała na swoim urządzeniu fałszywe oprogramowanie, dzięki któremu, oszuści wypłacili z kont, których była pełnomocnikiem, sporą sumę pieniędzy.
W połowie lutego, mieszkanka naszego powiatu natrafiła na ogłoszenie internetowe dotyczące inwestycji w gazociąg Baltic Pipe. Z jego treści wynikało, że wystarczyło zainwestować tysiąc złotych, a pieniądze szybko będą się pomnażać. Zainteresowana tym ogłoszeniem, podała do kontaktu swój numer telefonu. Już następnego dnia oddzwonił do niej mężczyzna, który zaproponował wpłatę 900 złotych. 55-latka wpłaciła pieniądze na wskazane przez oszusta konto.
Jakiś czas później skontaktował się z nią drugi przestępca, który zapewnił kobietę, że jest opiekunem jej inwestycji. Mężczyzna, z wyraźnie wschodnim akcentem, nakłonił kobietę do podania numerów dwóch rachunków bankowych, na które miały być wpłacane wypracowane z inwestycji w gazociąg pieniądze. Polecił, aby na urządzeniu zainstalowała aplikację AnyDesk.
Po kilku dniach, 55-latka podejrzewając, że mogła paść ofiarą oszustwa odinstalowała to oprogramowanie i udała się do swojego banku, gdzie zablokowała konta. Wtedy przestępcy ponownie do niej zadzwonili i nakłonili ją do odblokowania kont i ponownego zainstalowania aplikacji. Niestety i tym razem kobieta wykonała wszystkie polecenia przestępców. W rezultacie z dwóch kont, do których 55-latka miała pełnomocnictwa, zniknęły pieniądze w kwocie blisko 125 tysięcy złotych oraz prawie 18000 euro.
Co zrobić, by nie dać się oszukać?
Przede wszystkim nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego i danych do logowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania naszych danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłączmy się i zadzwońmy do biura obsługi klienta banku. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możemy być pewni, że to oszustwo.
Pamiętajmy, że w sieci nie brakuje nieuczciwych osób, które oszukując, w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk. Ostrzegajmy swoich bliskich przed zagrożeniami ze strony oszustów. Zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i nikomu nie udostępniajmy danych logowania do naszych kart czy rachunków bankowych.